Γιάννης Μελάς: «Θέτουμε τις βάσεις για ένα σύγχρονο δημόσιο Πανεπιστήμιο»

Η ομιλία στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναβάθμιση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

 

Διαβάστε αναλυτικά την ομιλία μου:

 

Εμείς βάζουμε τάξη -έφυγε ο συνάδελφος, δεν αντέχει να ακούσει- εσείς βάζετε μολότοφ, ποινικούς, μπαχαλάκηδες. Ζούμε στη δημοκρατία. Το λέω, επειδή ακούσαμε ένα παράλογο λογύδριο προηγουμένως. Δεν ζούμε στη χούντα, δεν υπάρχει ο Παπαδόπουλος, δεν υπάρχει ο Αλέξης Παναγούλης και ο Κουφοντίνας είναι ο δολοφόνος. Έχει αποφασίσει η δικαιοσύνη γι’ αυτό.

Πάμε στα δικά μας. Ζούμε σε μία περίοδο που όλοι μας κάνουμε θυσίες για την προστασία της δημόσιας υγείας. Ζούμε σε μία περίοδο όπου επιχειρηματίες, εργαζόμενοι στον χώρο της εστίασης ή του λιανεμπορίου δουλεύουν με άνοιξε – κλείσε, με delivery, με click away, με click inside, με τρόπους δηλαδή για τους οποίους δεν ήταν προετοιμασμένοι, αλλά κατάφεραν πολύ γρήγορα να προσαρμοστούν.

Ζούμε σε μία περίοδο που χιλιάδες εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα δυσκολεύονται. Όλοι μας προσπαθούμε και αγωνιζόμαστε, για να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες και περιοριζόμαστε για την προστασία της δημόσιας υγείας. Όλοι; Δυστυχώς, όχι όλοι! Την ίδια ώρα που η πλειοψηφία της ελληνικής κοινωνίας κάνει θυσίες για την προστασία της δημόσιας υγείας, κάποιοι βάζουν το ιδεολογικό τους πρόσημο πάνω από κάθε μέτρο εναντίον της πανδημίας. Την ίδια ώρα που για εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες, επιχειρηματίες, εργαζόμενους δοκιμάζονται οι αντοχές τους και περιορίζονται τα εισοδήματά τους, κάποιοι οργανώνουν πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια συνωστισμού, στα οποία μάλιστα συμμετέχουν και Βουλευτές που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στην Αίθουσα, αλλά και πρώην Υπουργοί της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.

Από τη μία μάς κουνάτε το δάχτυλο για τη διαχείριση της πανδημίας και των οικονομικών συνεπειών της, ενώ από την άλλη η νεολαία του ΣΥΡΙΖΑ με τις ευλογίες τις δικές σας συμμετέχει σε συλλαλητήρια εν τω μέσω αυτής της κρίσιμης κατάστασης για τη χώρα, σαν να μην τρέχει τίποτα! Με τι αιτήματα; Με το αίτημα «Όχι στην πανεπιστημιακή Αστυνομία», «Όχι στα πειθαρχικά συμβούλια», «Όχι στη μείωση των εισακτέων».

Διαδηλώνετε, λοιπόν, κατά της πανεπιστημιακής Αστυνομίας. Δηλαδή, δεν θέλετε να ελέγχονται όσοι μπαίνουν και όσοι βγαίνουν στα πανεπιστημιακά ιδρύματα, αλλά και οι ίδιοι οι χώροι των πανεπιστημίων, ώστε να πάψουν τα φαινόμενα ανομίας και παραβατικότητας και για να σταματήσουν επιτέλους οι Έλληνες φορολογούμενοι να πληρώνουν τις καταστροφές που προκαλούν οι πιτσιρικάδες και οι «ημιπιτσιρικάδες» σας!

Διαδηλώνετε κατά των πειθαρχικών συμβουλίων. Δηλαδή, δεν πρέπει όταν ένας φοιτητής παραβιάζει τους κανόνες καλής λειτουργίας του πανεπιστημίου και της ακαδημαϊκής ζωής, να έχει συνέπειες. Δεν πρέπει να του επιβάλλονται ποινές, όπως συμβαίνει σε όλους τους τομείς της ζωής.

Διαδηλώνετε, επίσης, κατά της μείωσης των εισακτέων. Ψέμα! Στην πραγματικότητα διαμαρτύρεστε κατά της ελάχιστης βάσης εισαγωγής, μέτρο που αναβαθμίζει το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο. Όταν μαθητές εισάγονται, για παράδειγμα, με τρεις χιλιάδες εκατόν είκοσι πέντε μόρια στο Μαθηματικό της Σάμου, σημαίνει ότι στις πανελλαδικές έχουν γράψει στην καλύτερη περίπτωση «5».

Είναι άδικο, λοιπόν και για το ίδιο το τμήμα και για τους ακαδημαϊκούς του τμήματος, αλλά και για τους ίδιους τους μαθητές οι οποίοι πιθανότατα δεν θα καταφέρουν να αποφοιτήσουν, να εισάγονται με αυτά τα δεδομένα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μάλιστα, από επίσημα στοιχεία προκύπτει ότι το 50% των εισακτέων που εισάγονται με βαθμό κάτω του «7» δεν καταφέρνει να αποφοιτήσει ποτέ! Αυτή είναι η εικόνα, λοιπόν, των δημόσιων πανεπιστημίων που θέλουμε;

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Το παρόν σχέδιο νόμου για την αναβάθμιση της λειτουργίας της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι απλά μία προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας, που σήμερα έρχεται να γίνει πράξη. Είναι μία ουσιαστική μεταρρύθμιση που έρχεται σε συνέχεια προηγούμενων πρωτοβουλιών μας. Να σας θυμίσω ότι τον Αύγουστο του 2019 ψηφίσαμε την αποκατάσταση του πανεπιστημιακού ασύλου. Τι, όμως, ερχόμαστε και κάνουμε με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο;

Θέτουμε ένα νέο πλαίσιο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα προβλέπεται για κάθε σχολή και κάθε τμήμα. Επίσης προβλέπεται ότι η κατάθεση του μηχανογραφικού θα γίνεται από τους υποψηφίους σε δύο φάσεις. Θεσπίζεται ανώτατο όριο φοίτησης, ώστε να μπει ένα τέλος επιτέλους στο φαινόμενο των αιωνίων φοιτητών. Υπάρχει ακόμα και η πρόβλεψη για μερική φοίτηση για όσους φοιτητές εργάζονται.

Αναφορικά με την ασφάλεια εντός και εκτός των πανεπιστημίων, γίνονται επιτέλους δομικές αλλαγές. Σε κάθε ΑΕΙ θα εφαρμόζεται υποχρεωτικό σύστημα ελεγχόμενης πρόσβασης. Επίσης συνιστώνται ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, οι οποίες θα στελεχώνονται από προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας και ειδικούς φρουρούς. Θα λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση και θα υπάγονται στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και σε συνεργασία με τις αρμόδιες πρυτανικές αρχές θα έχουν ως αποστολή τους την πρόληψη και την αντιμετώπιση της παραβατικότητας.

Τι στοχεύουμε να επιτύχουμε με τις συγκεκριμένες ρυθμίσεις; Αναβαθμίζουμε την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Ενισχύουμε την αυτονομία των πανεπιστημίων. Διασφαλίζουμε την ακαδημαϊκή ελευθερία. Οι φοιτητές, οι καθηγητές, οι εργαζόμενοι και οι επισκέπτες των πανεπιστημίων θα αισθάνονται και θα είναι ασφαλείς. Τα πανεπιστήμια θα είναι αποκλειστικά χώροι ανάπτυξης ιδεών, προόδου, δημιουργικότητας και καινοτομίας. Δεν θα είναι χώροι προστασίας μπαχαλάκηδων και οποιασδήποτε παράνομης και παραβατικής συμπεριφοράς. Θέτουμε, λοιπόν, τις βάσεις για ένα σύγχρονο ανταγωνιστικό δημόσιο πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορεί να ανταποκριθεί πλέον στις απαιτήσεις και τις προκλήσεις της εποχής μας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θα κλείσω με μία σκέψη. Σε όλες αυτές τις τολμηρές και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις η Αντιπολίτευση απαντάει με άρνηση. Μόνο ένα «όχι» σε όλα, χωρίς επιχειρήματα, χωρίς προτάσεις για να ικανοποιήσετε στην πραγματικότητα όχι όσους σας ψήφισαν, αλλά μόνο τον στενό πυρήνα του κόμματός σας, εκείνο το 3%, 4%.

Αλήθεια, θα μας πείτε γιατί λέτε «όχι» στη συνολική αναβάθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων; Γιατί λέτε «όχι» στο τέλος του φαινομένου των αιώνιων φοιτητών; Γιατί λέτε «όχι» στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης των ελληνικών πανεπιστημίων για να γίνουν ανταγωνιστικά με αυτά του εξωτερικού; Γιατί λέτε «όχι» στο τέλος της βίας και της ανομίας στα πανεπιστήμια;

Μας κατηγορείτε εδώ και χρόνια ότι προσπαθούμε να μεγαλώσουμε τις ανισότητες και να οδηγήσουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην ιδιωτικοποίηση. Μα καλά, αυξάνοντας την ασφάλεια για τους φοιτητές και τους καθηγητές, μειώνοντας τους αιώνιους φοιτητές και βελτιώνοντας την ποιότητα των σπουδών των ΑΕΙ πιστεύετε ότι ισχυροποιούμε ή ότι αποδυναμώνουμε το ελληνικό πανεπιστήμιο; Έχει έρθει επιτέλους η ώρα να κάνετε και εσείς την αυτοκριτική σας. Μήπως τελικά είστε εσείς εκείνοι που κλείνετε το μάτι στα κολέγια και στην ιδιωτική εκπαίδευση;

Ευχαριστώ.

 

Total
0
Shares
Previous Article

Οφείλουμε να προσφέρουμε ασφαλές και αναβαθμισμένο ακαδημαϊκό περιβάλλον

Next Article

Βάζουμε τέλος στην βία, την ανομία και τους "αιώνιους" φοιτητές. Θέτουμε τις βάσεις για ένα σύγχρονο Δημόσιο Πανεπιστήμιο.